Khamis, 22 November 2012

sampai masa aku perlu berubah


Jom MULAKAN hidup sihat dengan saya.....
Dulu......saya sangat suka makan..saya suka makan makanan yang sedap, makanan yang sedap akan saya makan bersungguh-sungguh, sampaikan suami saya ckp.saya ni “orang kampong tok Sabah”. (Pernah ada kisah dalam Majalah 3...suatu masa dulu.seingat suami)...huhuhu.....saya tanya kenapa?dia kata, orang kampong tok sabah memang sinonim dengan orang yang suka makan n besar-besar {jgn marah orang kg tok sabah, ni just mitos org dulu2 n diceritakan mulut ke mulut “..so, saya ni adalah worih waroh keturunan tok sabah lah...katanya..tp saya x kisah...no respon !!!!!!.apa saja yang keluar dari mulut suami kepada saya...saya pekakkan telinga n tidak berkecil hati....memang kebal betul hati saya...asal saya dapat makan makanan yang saya suka...woooowwww......saya akan bahagia...itulah yang saya pegang selama ini...
            Sebut tentang makan ni..memang saya suka makan makanan yang sedap2 sejak kecil, walaubagaimanapun saya bukannya asal gemuk dari kecik...dilahirkan hnya seberat 2.6 kg..baby yang normal lagi cumillll J, zaman kanak-kanak memang kecik, sampaikan makcik ckp..tenggelam dalam kemucut...hihiihihihi...kecikkan kemucut..kecik lagikkk aku!!!!...now... nak tenggelam dalam pokok balak pom, hampir-hampir je..besarnya saya...dengan berat paling maksimum pernah mencecah 93.7 kg...hampir kepada 100 kg/ 1 tan....hohohohooh...sangat dasyat n x pernah aku bayangkan!!!!...dah la 2.x jugak insaf..hingga lah 1 ketika di bulan Mac...sewaktu saya balik dari KUrsus PBS Moral...saya menimbang di stesen bas larkin...4 hari beb berada di hotel...tangan, kaki n badan rasa kebas...p kursus...ku rasakan mcm holiday n terapi..sbb dapat release kan fikiran tidak memikirkan pasal bebudak, buku, kapur, n segala bagai....so, bayangkan apa yang dihidangkan di Hotel Selesa Jb, yang memang cukup selesa J...1 hari saya akan makan 6 kali dengan pelbagai hidangan...mcm-mcm ada.....uhukkk....waktu melantak..memang x ingat dunia lah.., ok berbalik pada naik penimbang di stesen Larkin....tangan terketar-ketar nk masukkan syiling 20 sen, untuk gerakkan meter penimbang....pejam mata untuk tengak angka......then keputusannya 93.7 kilogram...hohoho....terus down nk makan dunkin donut yang aku beli....tapi makan jugak...hihihi..Cuma ada sedikit keinsafan J...ok...nnt kita sambung mcm mana..saya mula berjinak2 dengan gaya hidup sihat....di bulan 5,sekarang baru insaf...belum diet lagikk....huhuhu :)
·         Walaupun suami saya selalu mengutuk saya....tapi dia jugak yang selalu membawa saya pergi makan kemana saja tempat yang saya suka makan...1 tempat yang sangat saya hargai...beliau suka bawa n melayan karenah saya yang terlalu gilakan  yong tau fu....bkn di daerah saya bermukim....mersing,Johor. Sebaliknya di Tanjung Malim Perak...tempat yang banyak mengajar saya dalam dunia Pendidikan..jaraknya  hampir 7 jam...untuk sampai,dan hanya untuk pergi beli yong tau fu.. itu lah kelebihan yang dia ada..membuatkan saya x kecil hati..walaupun dikutuk J...
·         Tapi saya tidak menyusahkannya pada hari2 biasa..biasanya setiap kali cuti panjang, 2 x setahun saya akan kesana untuk makan yong tau fu....mabelesss...yong tau fu abang gemokkk..sapa pergi tanjung malim..pergi la cari yong tau fu abg gemuk tanjung malim di pasar malam/lambak hari sabtu saja J..kenapa saya panggil abg gemuk..sbb di pasar malam tanjung malim ada 3 penjual yong tau fu...abg gemok,, kakak gemok n abg rambut panjang Jsila pergi yerr..pasti puas hati......sedap gelaran aku panggil depa...hihihiih..sekarang aku lak..MAK CiK GEMOK!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan