Ahad, 2 Disember 2012

TIP-tip DIET SAYA



TIP-tip  DIET SAYA J
Pengalaman sendiri......

Ø  DIRI KENA KUAT, APABILA KITA NAK DIET, KENA SABAR, KENA TAHAN MAKAN...MCM2....KUAT lah wahai diri...kalau x sabar, confirm x Berjaya...mcm saya..suami kata da beratus kali nak diet...huhuhuhu....sbb x sabar...asyik nak makan...4 thn kawin...gitu la jadinya...
     
        Niat perlu betul..kenapa kita hendak diet...jangan kerana kita nak kurus, nak langgar perintah Allah..kalau niat x betul...Allah x redha..susah kita nk Berjaya..betulkan niat yer kawan-kawan.l

Ø  Gembirakan diri, penting ni..jangan anggap diet menyusahkan...bila kita gembira, kita pom sayang nak makan macam-macam, sbb kita nak Berjaya! Ye Berjaya!....

Ø  Pujuk diri, bercakap dengan diri sendiri....kawal pemakanan semasa diet..jangan x makan...sangat bahaya...kalau terliur 2, jamah lah sikit..tapi saya x..sbb saya x boleh sikit..hihiihihihi....

Ø  Gembirakan orang yang tersayang..owh...ni pengalaman saya sendiri...sukanya suami saya..bila saya serius berdiet...dia gembira katanya...ye jadikan mereka2 yang kita sayang sebagai motivasi diri untuk berdiet...jom2..anda semua ada orang yang anda sayang....isteri terutamanya....sangat penting semua tu...

Ø  Jadikan panduan...contohnya sentiasa melihat/ berkongsi kejayaan mereka yang telah Berjaya diet n kurus...

Ø  APA SALAH KITA DIET, UNTUK DIRI KITA JUGA, KITA DA MAKAN MCM2 BERPULUH2 TAHUN....CUBA KITA TARGET UNTUK DIET,,,HANYA DALAM 1,2,3, 4,5,6 BULAN/ SETAHUN.....sangat berbaloi..bila da kurus,,,kita makan balik...cuma kita makan makanan seimbang, sihat, sedikit...Rasulullah s.a.w  pom ajar semua ni..tapi, saya x ikut :(

Ø  sebelum kita sakit, kena mcm-mcm penyakit.....jom kita diet...dunia sekarang...banyaknya penyakit BERPUNCA DARI PEMAKANAN

Ø   DIET JE lah....x payah guna produk...BUKAN SEMUA ORANG DAPAT LAKUKANNYA....ni pengalaman saya sendiri...SAYA diet n memerlukan makanan tambahan/ benda yang membantu diet saya....sebab saya tidak kuat....untuk diet tanpa bantuan....SAYA PILIH SD 2,,SEBAGAI BANTUAN...TAPI SAYA KENA INGAT, HANYA BANTUAN...KENA USAHA...KALAU MINUM, X DIET..X BERJAYA JUGAK!!!!!.....sebab kita kena ingat.....nakk kurus bukan sangat mudah, tapi nak gemuk sangat mudah.....tapi bagi yang mampu sendiri...diet la...anda lebih tahu diri anda..percaya la...

Ø  (HANYA YANG BERTUAH,MAKAN MCM2 X GEMUK 1/100 :)  untuk yang muda2 x pe makan banyak...yang makin berumur..30 keatas...memang kena menjaga pemakanan, kalau ingin kesihatan yang baik di kemudian hari ...SAYA NAK!!

Ø   Kena senaman....Ini bukan untuk orang nak diet jer...tapi untuk sihat!!!! kurus pom kena senaman, yang gemuk apa lagi!!!!!!!!!!!!J..tngk orang cina, hari2 depa berjoging...betapa mereka sangat menjaga kesihatan. Senaman, ikut kemampuan kita, kalau yang x sempat nak berjoging, erobix dalam rumah, mengemas rumah, main dengan anak2, berkebun..macam-macam boleh dilakukan, jangan jadikan alasan sibuk!!...HARGAI KESIHATAN...SIHAT ITU 1 NIKMAT...nikmat yang tidak boleh di beli dengan wang ringgit...ingat nasyid Rabbani....ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara.....

Ø  Banyakkan memakan masakan yang di kukus, grill n panggang...saya ubah hampir 90% pola pemakanan saya.....banyak minum air suam, kurangkan ais...melambatkan proses penurunan berat badan, banyak makan sayur...hhohoho...sayur2...makan buah, tapi kalau diet sd2 buah tidak dibenarkan kerana tinggi kandungan gula,nnt susah nak bakar lemak...bila da kurus, makan la....buah sangat baik untuk kita...hanya sementara sahaja yer..sabo, sabo....n makan protin, terutamanya ikan....minum banyak-banyak air...nnt tngk entry saya yang lepas tentang perlunya minum air semasa diet!!!kalau teringin nak makan ...makan la...mcm saya...bila lama berdiet..saya target 1 hari..untuk makan, makanan yang dikehendaki...hihihihi.....

  bila nak mula????jangan jadi macam saya.berat saya masa belajar...58-60....sehingga La bekerja,berduit,,makan mcm2....naik ke 75...LEPAS kawin,,bahagia,suami sayang, syok sendiri...makan,makan,makan,,,,taPI nak dIET, nak diet, nak diet...makan, nak diet..maka jadilah.TANPA SEDAR MAKSIMUM BERAT 93.7!!!!....
     
     jadi, kalau yang berat 55,jangan tunggu 65....berat 70, jangan tunggu 80. ...80 jangan tunggu 90...100, 120...penat awak diet...penat....lagi banyak,,lagi penat..hihihii jadi jangan bertangguh(saya bersyukur,,,tersedar dari mimpi indah...kalau x..confirm 100.....saya da rasa sangat2 gemuk, cukup la...saya x nak ulangi pengalaman itu..klau boleh... diet cepat2, jaga pemakanan...kita belum terlambat! rugi orang yang x nak berusaha, dan rugi orang x nak mencuba.....
   
                                                   SIHAT, CANTIK, BAHAGIA







Tiada ulasan:

Catat Ulasan