Isnin, 24 Disember 2012

kisah cucu menantu dan nenak

   percutian....untuk tahun 2012, hanya lah...sesingkat sangat..hanya 2 minggu. pelbagai perkara di rancang, 2 buah rumah yang perlu kami berteduh sementara di kampung....Bachok kg Ku dan Kuala Krai Kampung suamiku...mengambil masa menghubungkan kg kami hampir 2 jam....seboleh-bolehnya,,saya sebagai isteri, anak dan menantu.,..berusaha untuk berlaku adil dan memuaskan hati kedua-dua pihak.alhamdulillah..semua lancar....suatu hari di rumah mertua...seorang cucu menantu dan sesorang nenek berbicara....(saya masih ada lagi seorang nenek, dibelah suami...lain2 semua dah kembali kepada pencipta....
    Di suatu pagi....nenek saya  bercerita,,selepas habis membacakan alquran, memang rutin harian dia,,setiap pagi/ masa dihabiskan dengan aktiviti membaca. qiraat alquran/kitab/ akhbar...sbb dia da x boleh berjalan..sakit....tapi, daya ingatannya masih lagi kuat dan mampu berbicara semua perkara. Orangnnya masih lagi mampu ketawa, mengingat dan berbicara dengan lancar...
    apa yang nenek cerita? dia ckap kat saya....sewaktu kami berbicara, dia menasihatkan motivasi untuk saya lebih positif...katanya...jangan pikir sangat tentang anak, Allah tahu yang baik untuk kita, mungkin belum masa lagi..untuk kami bergelar ibu dan ayah...dan yang paling seronoknya hati bila nenek berpesan....amal jariah yang tidak terputus bila seseorang meninggal dunia...ada 3...itu pun menunjukkan betapa Allah sangat maha adil, maha mengetahui...1. DOA ANAK YANG SOLEH..2 SEDEKAH YANG BERMANFAAT DAN 3...ILMU YANG BERMANFAAT....kan maha adilnya Allah, maknanya semua orang dapat .....kalau kita buat 3 dari amal tersebut...jadi jangan dok fikir sangat katanya...x ada anak. nak mendoakan..kita sedekah lah banyak2 bagi la ilmu yang bermanfaat pada manusia...bab  kata saidina Ali....BALLIGNI WALAU AYAT..sampaikan kepada ku walau 1 ayat......it pun da cukup bermanfaat n dia anggap  guru....adil la 2 Allah....owh...nenek..dia sangat positif dan saya sangat beruntung....
* saya rasa, bahagia itu bergantung pada hati...kalau kita berlapang dada, terima ketentuan Allah..kita akan lebih bahagia..dari kita memikirkan urusan Allah..
* sangat bersyukur kerana orang-orang sekeliling saya POSITIF
* TELINGA saya, tidak ditoreh dengan lidah yang tajam....sangat bersyukur...kerana Allah menemukan saya dengan insan2 yang baik, parents, adikberadik, sahabat handai n kenalan....kalau ada pun sindirin tajam....saya tidak pernah menjadikan alasan untuk saya berduka dalam hidup...hidup kita, kita yang tentukan uttuk bergembira/sebaliknya...
* kami sedang berusaha, semoga Allah mengurniakan kami zuriat.....

****** tq nenek, kerana memberi nasihat pada jiwa saya************

Tiada ulasan:

Catat Ulasan